Naskočte do už rozjetého vlaku

Naskočte do už rozjetého vlaku

Naskočit do už rozjetého vlaku, tedy koupit už zavedený a fungující e-shop, nebo se stát jeho investorem, je totiž poměrně snadná obchodní příležitost, pokud ovšem nezanedbáte úskalí, která s sebou tyto možnosti přinášejí. Pojďme se na všechny tři možnosti – koupi zavedeného obchodu, půjčku nebo investici do obchodu podívat.

Koupě fungujícího e-shopu

Koupit už zaběhnutý obchod je relativně velmi snadná cesta, jak začít obchodovat na internetu. Budete totiž moci přeskočit přípravné fáze obchodu, zařizování domény, vyjednávání s dodavateli, budování zákaznické základny nebo pozice ve vyhledávačích. Tohle všechno totiž při koupi už rozjetého e-shopu získáte.

Důvody prodeje?

Možná vás napadá otázka, že pokud někdo prodává e-shop, tak musí být jistě neúspěšný, pak by se ho jinak nezbavoval. To rozhodně není pravidlem. Velmi častým důvodem je pracovní vytížení majitele, neshody mezi majiteli, někdy najdete k prodeji e-shopy, které byly vybudovány přímo s úmyslem následného prodeje. Těch důvodů může být mnoho. A protože je Česká republika e-shopovou velmocí, převody e-shopů bývají poměrně časté a není třeba se jich obávat. Na trhu najdete k prodeji obchody za pár tisíc, ale i za sta tisíce.

Každopádně tak jako tak je třeba nákup nepodcenit. Pojďme se podívat na několik otázek, které byste si při zvažované koupi zavedeného e-shopu měli klást. Cílem je shromáždit takové množství informací, abyste si udělali dostatečný vhled do poptávaného podnikání a odhalili veškeré informace, které by mohly odhalit případnou rizikovou koupi.

Pojďme se podívat na otázky, které byste měli prodejci pokládat.

Pokuste se získat co možná nejvíce základních informací o prodejci. Koneckonců důvěryhodný prodejce je jednou z nejdůležitějších (a bohužel i nejvíce ignorovaných) měřítek v online nákupu.

  • Povězte mi něco o sobě

Než se s prodejcem pustíte do řeči, zkuste si o něm zjistit co nejvíce informací sami. Vyhledejte jeho jméno na Googlu, projděte si profily na LinkedIn i sociálních sítích.

  • Představte mi historii obchodu

Kdy byla založena společnost? Je současný majitel firmy původním vlastníkem? Kdo jsou obchodní partneři a jaké jsou jejich role?

Zjistěte si od majitele o historii co možná nejvíce. Jaké je stáří e-shopu? Co stávající hodnota obchodu? Jaké jsou obraty a čistý zisk obchodu? Kolik dělá EBITDA – tj. roční zisk po odečtení nákladů před zdaněním a odpisy (tedy to, kolik obchod vydělá, když si na všechny činnosti vezme zaměstnance; je po jejich zaplacení stále ziskový?) Jaká je návštěvnost?

Ideální je získat historii minimálně za poslední rok fungování obchodu. Spousta e-shopů je totiž ovlivněna sezónností a proto se snažte získat data alespoň 12 měsíců zpětně, ať můžete dobře odhalit případné trendy e-shopu. S daty kratšími než 12 měsíců vstupujete do rizika, že nebudete mít dostatek informací o případné sezónnosti obchodu.

  • Jaký je trh, konkurence?

Jedna z nejzásadnějších otázek, na které byste měli získat odpovědi. A také si je ještě pro jistotu prověřit sami. Pokud získáte možnost vstoupit na trh, který není přesycený, máte potenciál k tomu utrhnout si z něj pořádný kus. Pokud ovšem začnete podnikat na trhu, kde je vysoká konkurence, jen těžko se vám bude strhávat zákazníky na svou stranu.

  • Čím je e-shop výjimečný?

Prověřte si u majitele, ale také svou vlastní kontrolou, zda se obchod od ostatních konkurečních e-shopů něčím výjimečným odlišuje. Má vlastní popisky a fotky, nebo je kopíruje 1:1 od dodavatele? Zamyslete se nad tím, zda dokážete do fungujícího projektu vnést něco nového a lepšího než otec zakladatel?

  • Jaký je důvod prodeje obchodu?

Pokud je důvodem vyčerpaný trh, vysoká konkurence a nízké marže, můžete se setkat s tím, že vám prodejce nabídne zástupný důvod prodeje, protože nebude chtít jít s pravdou ven. Zkuste od této otázky na čas odejít a v průběhu rozhovoru se k ní doplňujícími dotazy vracet. Důvody ale mohou být různé – zásadní změny v soukromém či pracovním životě, nedostatek času, nebo i ztráta zájmu o podnikání.

  • Vlastníte nějaké další obchody?

Pokud prodávající provozuje více e-shopu, zjistěte si, jak moc jsou tyto obchody propojené. Pokud by vlastnil více obchodů se stejným či podobným sortimentem, můžete se potenciálně potýkat s tím, že vám po prodeji přetáhne zákazníky na svou stranu. V takovém případě je lepší zvážit koupi celého portfolia e-shopů od jednoho prodejce.

  • Jakým způsobem e-shop provozujete?

Jaké činnosti kolem provozu majitel obstarává? Kolik hodin týdně stráví péčí o e-shop, vyřizováním objednávek, kampaněmi,…? Zvládá tyto činnosti sám, nebo má nějaké zaměstnance? Jsou s provozem obchodu spojené další výdaje?

Každý obchod je výjimečný, ale obvykle se stará o marketing, reklamu, zákaznickou podpora, logistiku objednávek, správu zásobování a logistiku (pokud má obchod vlastní sklad). Nezapomeňte detailně zjistit, které z těchto činností obchod obstarává a jak jsou časově náročné – ideálně kolik hodin týdně jimi majitel (či jeho tým) stráví za celý týden.

  • Jaké jsou provozní náklady?

Jak obchod zajišťuje logistiku, skladování, zásobování, balení? Má vlastní sklad nebo funguje formou dropshippingu a objednávky vyřizuje přímo dodavatel? Pokud má vlastní sklad, mám dostatečné prostory na skladování? Jsem schopný zajistit dostatečné zásobování ve špičce? (před Vánoci, nebo v případě sezónního zboží v sezónně?) Kolik personálu je na provoz současného e-shopu potřeba?

  • Jaké jsou vztahy s dodavateli?

Zjistěte, zda cenu zboží určuje striktně dodavatel, nebo zda si můžete přidat vlastní marži. Bude e-shop s cenami od dodavatelů konkurenceschopný?

  • Na jakém technickém řešení e-shop funguje?

Je důležité zjistit, zda byl e-shop postavený na míru a tudíž vyžaduje technické znalosti a finanční prostředky na další rozvoj, nebo jde o „krabicové řešení“, v tom případě o jaké?

V případě, že jde o šablonové řešení, jsou technická vylepšení e-shopu pravidelná a dostatečná? Jak se v systému pracuje? Kolik stojí pronájem systému a co vše je jeho součástí? Jak jsou vyřešené e-maily, webhosting, technická podpora?

Nezapomeňte se ptát také sebe.

  • Rozumím danému oboru?

Nepouštějte se do zcela neznámých vod, minimálně začátky by vám to hodně ztížilo. Podnikejte v tom, čemu rozumíte, nebo co vás samotné zajímá.

  • Jak obchod vnímají zákazníci

Zjistěte si hodnocení e-shopu. Hledat můžete tak, jako byste byli potenciální zákazník a prověřovali reference obchodu. Nespolehněte se na jediný zdroj, vyhledávejte i starší recenze. Toto je jedno ze zásadních měřítek, na které byste se měli zaměřit. Špatná reputace by se vám těžko napravovala.

  • Je e-shop na internetu dohledatelný?

Zkuste si přes hlavní klíčová slova obchodu prověřit umístění v přirozených výsledcích ve vyhledávačích. Je registrován i v porovnávačích zboží? Má vytvořené profily i na sociálních sítích? Zajistěte si od majitele dostatečná data o historii obchodu, o návštěvnosti a prodejích. Kolik investovali do reklamy, jak je nastavena a jak funguje? Zvládnu se o kampaně starat sám, nebo potřebuji specialistu? Budu na něho mít kapitál?

  • Mám dostatečný kapitál?

Budu schopen se stávajícími prostředky převzít fungující organismus? Jaké představy o prodeji bych do budoucna měl? Zvládnu vyšší obrat, zabalit vyšší počty balíků, zásobovat včas sklad? Stihnu to sám, nebo bude třeba dalších lidí? V takovém případě kolik a z čeho je zaplatím?

Nabídky se různí

V nabídkách můžete najít obchody různého stáří a velikosti. Prodejní cena se obvykle počítá z násobků čistého ročního zisku. To ale nejsou finální náklady, jak výše uvedené otázky ukázaly. Berte v potaz veškeré náklady, které nejenom s koupí, ale i s následným provozem budete mít. Až budete znát odpovědi na otázky, zkuste si udělat finanční plán a zhodnoťte své možnosti, až je uvidíte černé na bílém.

Chci půjčit nebo investovat do fungujícího e-shopu

Pokud hledáte zajímavou investiční příležitost nebo chcete jen zúročit své finance, jste na správném místě. Na Eshopiště.cz najdete nejen e-shopy k prodeji, ale také e-shopy, které hledají pro svůj obchod investora, nebo shání půjčku.

Chci nabídnout půjčku

Princip půjčky přes Eshopiště.cz je de facto stejný jako v bance – půjčka je definovaná její výší, úrokem a délkou splácení. Výhodou však je, že výši úroku a délku splácení si budete domlouvat s protistranou sami. Je to tedy čistě na vás, která z poptávaných půjček vás zaujme a na jakých podmínkách se s majitelem e-shopu domluvíte.

Stejně jako u nákupu e-shopu je třeba zvážit, komu peníze půjčujete. Projděte si pečlivě prezentované obchody a získejte odpovědi na stejné otázky, které uvádíme výše, v sekci o nákupu e-shopu.

Chci investovat do zaběhnutého obchodu

Investice se od půjčky významně liší – zatímco u půjčky stojí ten, kdo peníze půjčil, zcela stranou, jako investor si kupujete podíl ve firmě. Výše investice tedy v přeneseném slova smyslu určuje, kolik peněz jste ochotný zaplatit za možnost stát se novým společníkem v dané firmě a jaký podíl ve firmě za svůj obnos získáte. Velkou výhodou oproti půjčce je skutečnost, že na rozdíl u půjčky, kde výše úroku (a tedy zisku) je daná, u investice se zisk generuje z budoucího zisku firmy. Pokud tedy e-shop bude ve svém podnikání úspěšným, můžete se jako investor dočkat vysokých zisků.

U investice je potřeba pečlivě zvážit, do jaké firmy peníze vkládáte. Pomůckou, jak studovat hodnotu obchodu, by vám mohly být otázky uvedené výše, v sekci o nákupu e-shopu. Pokud byste neměli úplné informace, nebo byly informace zkreslené, nemuseli byste se dočkat žádného zisku. Až tedy budete zvažovat investiční spolupráci s nabízeným obchodem, pečlivě si prostudujte prezentovaná data. Zaměřte se na předchozí bilanci zisků a ztrát a spočítejte si předpokládanou návratnost investice.

Podmínky, jaké si následně s majitelem určíte, jsou čistě na vás dvou.

Jak probíhá následný prodej, půjčka nebo investice?

Pokud jste si vybrali e-shop, který byste chtěli koupit, stát se jeho investorem, nebo mu půjčit finanční hotovost, stačí ho kontaktovat přímo přes kontaktní formulář, který se nachází v detailu daného obchodu. Majiteli e-shopu přijde do mailové schránky zpráva a následná komunikace už probíhá přímo mezi vámi dvěma. Shoptet.cz do nabídek nijak nevstupuje ani je nezprostředkovává, tudíž za ně ani neručí.

Věříme, že se vám díky Eshopiště.cz povede najít zajímavou příležitost pro zhodnocení svých financí.