Jak správně prodat e-shop

Jak správně prodat e-shop

Chystáte-li se prodat svůj e-shop, hledáte investora, nebo potřebujete půjčit peníze? V první řadě potřeba, abyste si zrekapitulovali řadu otázek kolem svého on-line podnikání. A současně s tím také připravili veškeré podklady pro potenciální kupce či investora, protože nikdo nechce kupovat zajíce v pytli a věřte, bude se ptát a bude váš e-shop „svlékat do naha“. Budete-li dobře připravený, zvýšíte svou šanci na úspěšný prodej.

Jaké otázky je třeba si položit a znát na ně odpovědi?

  1. Co je důvodem prodeje/na co chcete půjčit/proč sháníte investora?
  2. Jak starý je obchod, co mohu říct o jeho historii?
  3. Jaký je obrat obchodu za poslední rok? Jaký je roční čistý zisk obchodu a jaký je roční čistý zisk po odpočtu všech nákladů na zaměstnavatele, provoz apod.? Jak se obraty a zisky vyvíjely v čase?
  4. Jaká je návštěvnost obchodu a jak se vyvíjela v čase? Jaký podíl z toho dělají placené kampaně? Připravte pro potenciálního zákazníka data z Google Analytics a ze svých kampaní, spolehněte se, že je bude chtít vidět a pečlivě prozkoumat.
  5. Na jakém technickém řešení e-shop funguje? V případě pronájmu e-shopu, kolik za provoz platím a je zvolený tarif nutný? Jaké jsou zkušenosti s poskytovatelem? V případě e-shopu na míru je třeba aktualizace? Kolik stojí údržba u poskytovatele a jaké byly průměrné náklady na programátora?
  6. V případě, že prodáváte e-shop, prodávám ho i s doménou? E-mailové schránky mám řešené u poskytovatele e-shopu, nebo přes registrátora domény?
  7. Jak je to se smlouvami s třetími stranami, jako jsou dodavatelé či dopravci?
  8. Mám vlastní sklad, nebo objednávky přeposílám dodavateli, který je vyřizuje? Pokud vlastní sklad, jaká je hodnota skladových zásob?
  9. Kolik stojí provoz e-shopu měsíčně, ročně? Rozložte náklady na jednotlivé segmenty – provoz e-shopu, zásobování, balení a logistika produktů, reklamace a vratky, náklady na marketing, zaměstnanci, případně i služby poradců a specialistů apod.
  10. Kdo je mým největším konkurentem a v čem vyniká? Mapoval jsem konkurenci? Čím se liším já proti konkurenci? Mám nějaké certifikáty (Ověřeno zákazníky od Heureky apod.)
  11. Jak fungoval marketing? SEO, PPC, je obchod registrovaný v porovnávačích zboží, na sociálních sítích? Jaké marketingové aktivity jsem za poslední rok dělal? Co bylo úspěšné a co se neověřilo?

Zvažte při prodeji dobře cenu

Spočítat smysluplně cenu, za kterou chcete obchod prodat, bude pro Vás pravděpodobně to nejtěžší. Cena menších obchodů se obvykle pohybuje v násobcích čistého měsíčního zisku (zde se vychází z EBIDTA, což je čistý zisk po odečtení všech nákladů na zaměstnance, provoz atd. před jeho zdaněním a odpisy). Obvykle se pohybujeme mezi 10 až 15 násobku čistého zisku. Nezapomeňte ale také brát v potaz i skladové zásoby.

Hledáte investora nebo sháníte půjčku?

Mějte se svým obchodem velké plány, mějte ambice! Nebojte se chtít lepší výsledky, než na které dosahujete teď. Možná jste ale narazili na své finanční limity, díky kterým své plány a sny realizovat nemůžete. Situaci můžete vyřešit poměrně snadno – přímou půjčkou nebo investicí. Je totiž velká řada lidí, kteří chtějí zhodnotit své finance a hledají zajímavý projekt, do kterého by mohli investovat. Eshopiště.cz vám tedy neposlouží pouze k prodeji vašeho e-shopu, ale přes tento portál můžete snadno poptat i půjčku, nebo najít investora. Pojďme se na to společně podívat.

Chci si půjčit

Pokud potřebujete pro svůj obchod jednorázovou finanční injekci, u které budete mít přesně jasné, jak dlouho ji budete splácet a kolik zaplatíte navíc, je pro vás ideálním řešením půjčka. Stejně jako u prodeje e-shopu je ale potřeba představit sebe a svůj obchod, ať potenciální zájemce ví, komu půjčuje.

Princip půjčky přes Eshopiste.cz je de facto stejný jako v bance – půjčka je definovaná její výší, úrokem a délkou splácení. Výhodou však je, že výši úroku a délku splácení si budete domlouvat s protistranou sami. Je to tedy čistě na vás, o jakou půjčku si zažádáte a na jakých podmínkách se s případným zájemcem následně domluvíte.

Až budete připravovat poptávku půjčky, zvažte, kolik peněz potřebujete půjčit a jaké úroky a délka splácení jsou pro vás přijatelné. Tyto informace nezapomeňte do své poptávky napsat.

Hledám investora pro svůj obchod

Druhou možností, pokud potřebujete zafinancovat své podnikání, je možnost získat investici. Investice se od půjčky významně liší – zatímco u půjčky stojí ten, kdo vám peníze půjčil, zcela stranou, u investice si váš investor penězi kupuje podíl ve vaší firmě. Výše investice tedy v přeneseném slova smyslu určuje, za kolik peněz přijmete nového společníka do své firmy a jaký podíl za daný obnos získá. Těmito procenty mu pak vyplácíte podíl ze zisku vaší firmy.

Investor se však nemusí aktivně podílet na chodu obchodu, vše záleží na vaší domluvě.

Až tedy budete připravovat poptávku po investici, myslete na to, že i zde je třeba sebe a svůj obchod maximálně představit. Popište svou představu o výše investice a také nezapomeňte zmínit, jaké podmínky za to investorovi nabídnete. Vysvětlete, jak investované prostředky plánujete využít, kdy dané kroky budete realizovat a jaké obchodní výsledky z toho očekáváte. Nezapomeňte také uvést předpokládanou návratnost investice.

Podmínky, jaké si následně se svým investorem určíte, jsou čistě na vás dvou.

Jak nabídka e-shopu přes Eshopiště.cz funguje?

Prezentace nabídky na Eshopiště je zdarma. A správa nabídek je jednoduše řečeno „samoobslužná“. To znamená, že pokud chcete nabídnout svůj obchod k prodeji, nebo hledáte investora či sháníte půjčku, stačí ho jednoduše vložit přes volbu „Přidat obchod“.

Přidat e-shop

A pokud vložíte nabídku e-shopu, který běží na platformě Shoptet, budeme vaši nabídku na vlastní náklady propagovat, abychom ji podpořili.

Vložení a správa nabídky

Dbejte na to, abyste vkládali co nejpodrobnější informace – vycházejte z výše uvedených otázek a pamatujte na to, že čím více toho o obchodu napíšete, tím je větší pravděpodobnost, že zaujmete potenciálního kupce či investora. Až budete mít medailonek nabídky připravený, stačí ho odeslat ke schválení.

Schvalování trvá přibližně 3 až 6 pracovních dnů a to s ohledem na kapacitu, jelikož inzerce je u nás zdarma. Proces schvalování děláme z důvodu udržení jednotného řádu všech příspěvků. Ale není třeba se bát, pokud nebude potřeba, nijak do vašich zápisů zasahovat nebudeme. Po schválení medailonek zveřejníme.

Editovat nebo smazat příspěvky jde až do chvíle, než jsou zveřejněné. V případě, že chcete v nabídce něco upravit nebo ji smazat po jejím zveřejnění, pak stačí zažádat na info@eshopiste.cz Buď nám rovnou napíšete, co chcete přesně změnit, a my provedeme změny za vás, nebo si napíšete o převedení nabídky zpět do konceptu, ve kterém si budete moci udělat úpravy sami.

Medailonky starší 100 dní se pak automaticky z nabídky na Eshopiště.cz stáhnou. Ty pak najdete uložené jako koncept po přihlášení ke svému účtu.

Shoptet.cz má právo odmítnout zveřejnit nebo stáhnout již zveřejněnou nabídku.

Jak probíhá následný prodej, půjčka nebo investice?

Až zaujmete potenciálního kupce nebo investora, bude vás moci kontaktovat přímo přes kontaktní formulář, který se bude nacházet v detailu vašeho obchodu vloženého na Eshopiště.cz. Vám přijde do mailové schránky zpráva a následná komunikace už probíhá přímo mezi vámi dvěma. Shoptet.cz do nabídek nijak nevstupuje ani je nezprostředkovává, tudíž za ně ani neručí.

Pokud svůj e-shop prodáte či najdete investora, nezapomeňte zažádat na info@eshopiste.cz o stažení vaší nabídky.

Věříme, že se vám díky Eshopiště.cz povede najít kupce vašeho obchodu a že se vám tím navrátí investice, které jste do svého e-shopu vložili.