Jak přistupovat k hodnocení obchodu

Pro vás, jako pro kupující, je cílem dosáhnout co možná nejvyšší návratnosti investic (ROI). Investicí do podnikání ale není jen kupní cena obchodu, je třeba započítat i další náklady. Představu o nákladech za provoz obchodu, stejně jako ziscích, si můžete udělat díky údajům o historii obchodu. Co tedy sledovat za aspekty?

  • Historie obchodu

Obvykle čím starší e-shop, tím bývá cena vyšší. E-shopy bývají obvykle ovlivněné sezónností, proto se snažte získat data za co nejdelší období, abyste tento vzorec odhalili. V opačném případě, pokud vám prodejce dá data jen z dané sezóny, mohou být v celkovém pohledu značně zkreslená.

  • Získávání zákazníků

Jakým způsobem e-shop získával zákazníky? Potřeboval vynakládat vysoké částky za marketing, nebo zákazníci přicházeli z organického (neplaceného) vyhledávání?

  • Náklady na nového zákazníka

Pokud placená reklama přináší většinu nových zákazníků, spočítejte si, na kolik vás získání jednoho zákazníka vyjde. V Google Analytics snadno zjistíte, kolik stojí reklamní kampaň, a také hodnotu objednávek, které kampaně vygenerovaly. Je poměr v pořádku a kampaň tedy zisková? Pokud ano, máte zde potenciál navýšit svůj zisk tím, že do kampaně finančně podpoříte.

  • Zdroje návštěvnosti

Zkontrolujte data z Google Analytics a prověřte si, zda jsou tyto zdroje dlouhodobě udržitelné. Pokud je návštěvnost rozprostřena rovnoměrně z různých klíčových slov, je pravděpodobnější ji udržet, než kdyby se jednalo o návštěvnost pocházející z několika významných článků, které e-shop představovaly.

  • Marketing a reklama

Je na současný stav potřeba specialistů, nebo si vystačím s běžnou praxí?

  • Trendy na trhu

Prověřte si, zda se chystáte vrhnout do rychle rostoucího trhu s menší konkurencí, nebo naopak trh stagnuje a konkurence je vysoká. Pokud je konkurence menší, máte příležitost si z koláče ukousnout do budoucna pořádný kus.

  • Výhody proti konkurenci

Má obchod nějakou konkurenční výhodu? A co značka obchodu, je v povědomosti zákazníků? Má firma jedinečné produkty? Vlastní nějaké patenty nebo ochranné známky? Pokud jsou odpovědi na některé z těchto otázek kladné, máte šanci získat aspoň na čas před konkurencí náskok a vytěžit z toho.

  • Co dokážu přinést do obchodu sám

Pokud v procesech obchodu vidíte nějaké nedostatky, o kterých víte, že dokážete vlastními dovednostmi a silami vylepšit, můžete přidat obchodu na hodnocení další body navíc.